Noutăți

Consumul de alcool crește numărul cazurilor de cancere gastrointestinale

în 17.10.2017
Conform datelor publicate de într-un raport al United European Gastroenterology (UEG) în iulie 2017, în Europa consumul de alcool per capita este cel mai ridicat din lume, fiind observată și o creștere alarmantă a numărului cancerelor digestive asociate acestuia.
ueg.euueg.eu

Cu o medie a consumului de alcool de 2 băuturi pe zi, adulții din toate cele 28 de state membre ale Uniunii Europene (UE) au un risc cu 21% mai mare de dezvoltare a cancerelor colorectal și esofagian.

Peste o cincime din populația Europei cu vârsta mai mare de 15 ani consumă alcool în cantități mari cel puțin o dată de săptămână, niciunul din statele UE neînregistrând un consum ușor de alcool per capita, consum definit ca unul sau mai puține băuturi alcoolice consumate într-o zi.

Consumul moderat de alcool a fost definit ca una – patru băuturi consumate într-o zi.

Consumul exagerat de alcool, definit ca cinci sau mai multe băuturi pe zi, este asociat cu o creștere semnificativă a riscului de cancer pancreatic, hepatic și gastric. În Europa de Est, riscul de deces ca urmare a apariției acestor cancere pe fondul consumului excesiv de alcool este de 7 ori mai mare decât în regiunea mediteraneană a UE.

Conform datelor Organizației Mondiale de Sănătate (OMS), în 2016, consumul anual per capita de alcool pur în UE a fost estimat la 27 de litri, comparativ cu 22 litri înregistrați în SUA. Acest lucru înseamnă un consum de alcool cu 2 treimi mai redus în SUA decât în Europa.

Cele mai comune cinci forme de cancer digestiv din lume – colorectal, esofagian, pancreatic, hepatic și gastric – sunt responsabile de mai bine de 3 milioane de decese pe an și de peste o treime din cazurile deceselor cauzate de cancer din lume.

Până în anul 2030, se preconizează că numărul cazurilor de cancer va crește cu 8 milioane, iar până în 2050, numprul deceselor determinate de cancer va crește cu cu 5 milioane.

Raportul UEG mai amintește și de faptul că Europa este regiunea cu cel mai mare consum de alcool din lume și, prin urmare, aici se înregistrează cele mai numeroase cazuri de afecțiuni asociate și de decese premature determinate direct de consumul de alcool. Prin urmare, este prioritară implementare unei politici de prevenire, precum și intervenții la nivelul prețurilor, taxelor, disponibilității și reglementărilor de marketing.

Nouă din 10 europeni nu sunt conștienți de legătura dintre alcoolism și riscul cancerelor digestive, chiar dacă 30% dintre decesele determinate de tulburările gastrointestinale sunt atribuite consumului de alcool. Lipsa unei astfel de conștientizări pare a fi un fenomen comun în rândul populației, dar și a personalului medical.

Raportul UEG cuprinde cele mai recente date din literatura de specialitate, din publicații ale European Association for the Study of the Liver, the Association of European Cancer Leagues, the European Liver Patients Association, Pancreatic Cancer Europe, EuropaColon, și Eurocare (the Alcohol Policy Alliance).

Rezultatele studiului European Prospective Investigation Into Cancer Study (http://epic.iarc.fr/) arată că, la femei, un consum zilnic al unei singure băuturi este asociat cu 80% din cazurile de cancer de la nivelul tubului digestiv superior, colon și ficat. În cazul bărbaților, două băuturi pe zi sunt asociate cu 57% din totalul cazurilor de cancer digestiv.

Raportul UEG susține recomandările de reducere la un minim de 10% a consumului total de alcool până în anul 2025.

Autorii raportului mai amintesc și de faptul că interesele industriei rivlizează direct cu cele ale beneficiilor de sănătate a populației. Din păcate, interesele comerciale ale UE și lobby-ul puternic realizat de industria de alcool au împiedicat implementarea de politici eficiente la nivelul Uniunii, în ciuda faptului că costurile directe și indirecte suportate de societate ca urmare a consumului de alcool sunt mult mai mari decât cele ale taxelor percepute.

La ora actuală, nu este stabilit un nivel oficial și general acceptat care să ilustreze consumul sigur de alcool, atunci când vine vorba de riscul apariției cancerelor.

De asemenea, reducerea alcoolismului poate fi realizată și prin diminuarea reclamelor și a advertisingului masiv, eliminarea totală a reclamelor TV ce promovează consumul de alcool și orice alt de fel de advertising destinat consumatorilor minori.

În ceea ce privește politicile ce pot fi implementate, autorii raportului vorbesc de scăderea accesului la alcool, metodă ce s-a dovedit, în istorie, una din cele mai eficiente maniere de reducere a consumului de alcool. Alcool ar trebui comercializat doar în magazine speciale, având prețuri minime inaccesibile segmentului celui mai vulnerabil de consumatori – minorii sau persoanele șomere.

UEG.Alcohol and Digestive Cancers Across Europe: Time for Change

Distribuie pe: